Byta däck på bilen själv

I Sverige skiftar klimat och väder med de fyra årstiderna och det behövs därför olika däck för olika förhållanden. Det är lag på att byta till vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Om det råder vinterväglag, d.v.s. om det är is, snö, frost eller snömodd på någon del av vägen, är det lag på att bilen ska ha vinterdäck mellan den 1:a december och den 31:a mars.

Mellan den 1:a oktober och den 15:e april är det tillåtet med dubbdäck. Även utanför dessa tidsperioder är det tillåtet enligt lag att köra med dubbdäck om det finns risk för vinterväglag eller om vinterväglag enligt ovan råder.

Byta däck

Man behöver alltså byta däck två gånger om året; en gång på våren då man byter från vinterdäck till sommardäck och en gång på hösten då vinterdäcken sätts på igen. Det är tillåtet att byta däck själv och det är ganska enkelt när man väl har lärt sig. Att göra ett enkelt däckbyte är något som alla bilförare bör kunna då man när som helst kan råka ut för en punktering som gör att man, stående i vägkanten, eventuellt behöver byta till reservdäck innan man kan ta sig till verkstad med bilen.

Egentligen är det inte däcken man byter på bilen om man ska vara korrekt utan det är hela hjulet.

Hur byter man däck?

När man ska byta däck är det bra att ha gott om plats på en stor, torr och plan yta där man kan arbeta under en längre stund. Handskar är bra att ha för att undvika smuts och skador. För att dra loss muttrarna till däcken behöver man ett fälgkors och för att lyfta upp bilen en aning behöver man en stabil domkraft. En stålborste är också bra att ha för att borsta bort smuts och oljerester från det ställe där bultarna har suttit. Kopparpasta är bra att ha mellan fälg och bultar för att undvika rost.

Innan man börjar ska man se till att man har i en växel och att man har dragit åt handbromsen ordentligt så att inte bilen rullar när den hissas upp med hjälp av domkraften. Se upp för klämskador.

Med fälgkorset lossar man alla bultar på det hjul man tänkt börja byta, utan att hissa upp bilen med domkraften än. Bultarna ska inte lossas helt utan bara så att muttrarna blir lite lösa.

Därefter hissar man upp bilen med domkraften och lossar hjulet helt. Ta bort bultar och muttrar och lägg bultarna i en ask eller påse så att de finns kvar på ett ställe där de lätt kan hittas inför nästa däckbyte. Notera också med en penna eller liknande på däcket var det satt, t.ex. höger bak, eftersom rotationen är beroende av var hjulet sitter.

Ovan nämnda stålborste tar bort smuts och olja och därefter bör man smörja på med kopparpasta där fälgen sitter mot bultarna.

Montera på ett nytt hjul och skruva åt litegrann. Sänk ned bilen igen och skruva åt bultarna ordentligt. Bultarna bör sättas på mittemot varandra, t.ex. en bult som sitter ”kl 12” sätts på ”kl 6” och därefter ”kl 9” och ”kl 3”. Dra åt bultarna hårt enligt samma princip.

Sist men inte minst bör man kontrollera lufttrycket i däcken och gärna också mönsterdjupet.

När man kört ett par dagar med däcken bör man kontrollera att bultarna fortfarande sitter som de ska och gärna efterdra en aning om det behöv